Bygglogg HMC Sherbourne, del 3, inledning av bygget

Början

Började med att ta loss spanten och kölen från sina plywoodark. I alla
byggloggar som jag läst kommenterar man att det är så trångt att det är svårt
att sätta ihop dessa. Har dock inte alls detta problem utan det glappar både
här och där vilket jag känner kan bli ett problem för att allt ska bli rakt och
sitta rätt medan man limmar.

Börjar sedan att limma fast spant 5 och anstränger mig ordentligt att få
allting rakt och på rätt håll.

Tar också och sågar ut i kölen uttag under där grätingarna (heter det verkligen
så?) ska vara. Detta så att det inte ska synas igenom gallren.

Konstaterar sedan att en del spant sticker längre ner
än kölen så det är lika bra att limma dit den yttre kölen också.

Medan det torkar passar jag på att göra en jigg som jag böjer till relingen som
är av plywood så att den får rätt form. Den följer i grunden formen på däcket
men är gjort med lite mindre radier för att kompensera att det fjädrar utåt. I
med relingarna i 30 minuter i varmt vatten och sedan spänns de fast i jiggen
och får torka under natten.

Fortsätter sedan att limma fast de andra spanten och använder även däcket som
en jigg för att försöka få det så rakt som möjligt.

I fören och i aktern ska det sedan limmas fast extra
stöd för att hjälpa till att forma plankorna i ändarna.

Sedan är det också dags att limma fast det aktersta spantet som definitivt inte
sitter bra. Utan jag blir tvungen att göra om limningen för att det ska bli
bra.

Kompletterar sedan med balsaklossar i fören och aktern
för att få mer yta att limma mot.

Nu är alla spant på plats och relingen ser bra ut också. Nästa steg är att
limma fast däcket. Detta är gjort i tunn plywood och ska böjas i flera ledder
vilket inte är helt enkelt. Det svåra är att få rätt böjning på däcket ut mot
sidorna mellan spanten. Det ska ju vara samma böjning på däcket oavsett om det
följer rundningen på spantet eller inte. Mer rejält med nålar och inte mist
gummisnoddar hoppas jag att det blir bra.

Efter att limmet har torkat så visar det sig att det
på en del ställen mellan spanten blivit för mycket rundning på grund av pressen
från gummisnoddarna. Det går dock tämligen enkelt att rätta till genom att
fukta däcket en aning och böja till det för hand. Fortsätter sedan med att
limma fast knäna som ska hålla akterspegeln på plats.

Sedan är det dags att limma fast relingen. För att göra plankningen av däcket
mer verklighetstroget kommer jag att även göra sargen som ska ligga närmast
relingen. Då jag inte hitta tunnare lindflak än 1 mm kommer jag även att planka
däcket med 1 mm tjocka lindribbor istället för de 0,5 mm tocka ribbor som
följer med byggsatsen. För att även få lite bättre höjd på kanonportarna så
limmar jag därför dit relingen ca 1 mm högre än vad som det står i
bruksanvisningen och hoppas att detta inte ställer till med problem längre
fram.

Lämna ett svar